Коледна томбола на Sipahh

Хо-хо-хо!

Коледа наближава, домът ни е украсен, аромат на пресни бисквитки и вкусни коледни десерти вече омайва ума ни и очакваме с нетърпение да разберем какви подаръци ще ни донесе Дядо Коледа.

Ние знаем, че сте били послушни и затова малко ще го изпреварим. До 22-ри декември всеки ден един от вас ще печели Sipahh награда. За да си сред щастливците, влез в Играта и се регистрирай като използваш 7-те начина за участие в Томболата.

Побързай! Някой вече сигурно го е направил 😉

Коледната томбола на Sipahh

Да научим детето да се храни

Гответе заедно

Включвайте децата в приготвянето на храната. Всяко дете се радва да прекарва повече време с вас и да ви помага. Когато участва в готвенето, детето по най-лесния и естествен начин може да разбере какво означава добра и свежа храна и колко важна е тя за здравето на всички, които са около него. Оставете го да изследва плодовете и другите продукти на масата или плота. За него това е като да бъде на изследователска експедиция в нови, невиждани страни. Допълвайте опита му, като му обяснявате за тях – от къде произхождат, как стигат до нас, интересни факти и т.н. Когато синът или дъщеря ви участват в приготвянето на храната, е много по-вероятно да бъдат още по-мотивирани да я ядат след това. Създавайте вкус, навици, култура на хранене и предавайте важни умения. Например, докато слагате лъжица мед в чая, обяснете на детето си и направете сравнение, че слагате по малко, за да може то да се наслади на всички вкусове, и обратното. По този начин детето ви лесно ще разбере, че във вредните храни се слага по много захар (или сол), за да се скрие колко безвкусни и вредни всъщност са те.

Презентирайте храната

Неслучайно много известни шеф-готвачи казват, че човек се храни и с очите си. Когато храната изглежда вкусна и е красиво поднесена в чинията/купата, то тя ни подтиква да я опитаме. Не се учудвайте, ако детето ви откаже да яде нещо вкусно, ако ястието изглежда зле. Представяйте и поднасяйте храната по различен начин – развихрете въображение! Може да плуват пиратски кораби, да се крият лисичета, да летят пеперуди…

Що е щастливо тяло?

Обяснете на детето си, че има храни, които дават енергия на тялото и други, които я крадат. Давайте му примери, в които когато се храним с полезни храни се чувстваме добре и здрави, имаме сили и настроение. Но му давайте и сравнителни примери, че когато се храним с вредни храни, тялото ни губи сили, чувстваме се като болни и отпаднали и вече не сме весели и засмени.

Домашен театър

Чрез театъра децата учат много бързо и възприемат и осмислят света много по-лесно. Влезте в роля и разиграйте ситуация, в която детето ви да види как вредните храни действат на тялото. Драматичното изкуство е много емоционално, децата съпреживяват, разбират и лесно запомнят посланията, които искате да им предадете. Измисляйте смело истории – за рицарят Картоф, който спасил принцеса Целина от проклятието на злата фея Кренвиршка, или за небивалите приключения на Грахчето от полето до супата.

Пет съвета от СЗО към здравословна диета

  1. Важно за кърмачета и малки деца (0-2 години)

От раждането си до 6-месечна възраст е прието бебетата да се хранят изключително и само с майчино мляко, като се хранят “при поискване”. След 6-месечна възраст вече може да въведете разнообразие от безопасни и питателни храни за допълване на кърменето. СЗО съветва да не добавяте сол или захар в храните за бебета и малки деца.

  1. Разнообразете храната си

Започнете да се храните като комбинирате различни храни, включително основни храни, бобови растения, зеленчуци, плодове и храни с животински произход.

  1. Наблягайте на плодове и зеленчуци

Като за начало на деня изберете да закусвате със сурови зеленчуци и/или пресни плодове, а не с храни, които имат високо съдържание на добавени захари, мазнини или сол. Ако сте любители на консервираните или сушените плодове и зеленчуци, то изберете такива без добавена сол и захари.

  1. Приемайте умерено количество мазнини

Използвайте ненаситени растителни мазнини каквито са зехтинът, соевото, слънчогледовото или царевичното олио/масло. Избирайте бяло месо и риба пред това да сготвите червено месо. Ограничете максимално, а ако можете и спрете да приемате преработени меса и колбаси, защото те обикновено са с много високо съдържание на мазнини и сол. Пийте мляко и се хранете с млечни продукти, които са с ниско съдържание на мазнини или са обезмаслени. Избягвайте пресготвени, печени и пържени храни.

  1. Яжте по-малко сол и захари

При приготвянето на храната се старайте да не добавяте сол и/или подправки с високо съдържание на натрий (соев сос, рибен сос и др.). Избягвайте тестените храни, които са с високо съдържание на сол и захари, и ограничете приема на безалкохолни, газирани и/или други напитки, които са с високо съдържание на добавена захар (плодови сокове, енергийни  напитки, сиропи, ароматизирани млека и др.).

Съвети към родителите как да приемаме по-малко захар на ден

Кажете “Не!” на забраните

В стремежа си към здравословен живот някои родители стигат до крайности и налагат абсолютна забрана за шоколад, бонбони, торти, изобщо сладко под всякаква форма. Това често има обратен и временен ефект, тъй като забраната само усилва желанието за нещо сладко, а контролът над приема на подобни храни е успешен само когато малчуганът се намира у дома.

Затова опитайте да поставите ясни правила, като например:

  • определен брой блокчета шоколад на ден;
  • без лакомства през определени дни от седмицата;
  • дните за лакомства са през уикенда и др.

Синхрон с роднините и близките, обкръжаващи детето

Особено важно е, освен у дома, да поставите същите правила и пред роднините и приятелите, които виждат детето ви. Обсъдете с тях варианта, когато ви идват на гости и искат да донесат/подарят нещо на детето вместо бонбони, бисквити, подсладени сокове и млека и т.н., да му носят книга, играчка или пък да излезете на разходка. Ако го представите под формата на “изненада!” на детето си, то не само ще се ентусиазира, но и ще очаква следващото посещение с нетърпение.

Личен пример – от родител към дете

Вярваме, че най-голямо значение за приема на захари от едно дете има личният пример на неговите родители, т.е. техните хранителни навици. Ако родителите обичат да похапват шоколад, то тогава е напълно естествено детето им да изпитва силно желание към какаовото изкушение. Проучване на Калифорнийския университет в Сан Франциско сочи, че един от основните фактори за затлъстяването при децата са лошите хранителни навици на техните родители (40%).

И като заключение, бихме ви посъветвали да избягвате да се запасявате със сладки неща. Някои от нас купуват много лакомства в резерв, поддържат т.нар. “сладък шкаф”. Тези неща винаги ще са огромно изкушение за мъника ви. Решението е просто – когато вкъщи няма сладко, предизвикателството липсва.