Пет съвета от СЗО към здравословна диета

  1. Важно за кърмачета и малки деца (0-2 години)

От раждането си до 6-месечна възраст е прието бебетата да се хранят изключително и само с майчино мляко, като се хранят “при поискване”. След 6-месечна възраст вече може да въведете разнообразие от безопасни и питателни храни за допълване на кърменето. СЗО съветва да не добавяте сол или захар в храните за бебета и малки деца.

  1. Разнообразете храната си

Започнете да се храните като комбинирате различни храни, включително основни храни, бобови растения, зеленчуци, плодове и храни с животински произход.

  1. Наблягайте на плодове и зеленчуци

Като за начало на деня изберете да закусвате със сурови зеленчуци и/или пресни плодове, а не с храни, които имат високо съдържание на добавени захари, мазнини или сол. Ако сте любители на консервираните или сушените плодове и зеленчуци, то изберете такива без добавена сол и захари.

  1. Приемайте умерено количество мазнини

Използвайте ненаситени растителни мазнини каквито са зехтинът, соевото, слънчогледовото или царевичното олио/масло. Избирайте бяло месо и риба пред това да сготвите червено месо. Ограничете максимално, а ако можете и спрете да приемате преработени меса и колбаси, защото те обикновено са с много високо съдържание на мазнини и сол. Пийте мляко и се хранете с млечни продукти, които са с ниско съдържание на мазнини или са обезмаслени. Избягвайте пресготвени, печени и пържени храни.

  1. Яжте по-малко сол и захари

При приготвянето на храната се старайте да не добавяте сол и/или подправки с високо съдържание на натрий (соев сос, рибен сос и др.). Избягвайте тестените храни, които са с високо съдържание на сол и захари, и ограничете приема на безалкохолни, газирани и/или други напитки, които са с високо съдържание на добавена захар (плодови сокове, енергийни  напитки, сиропи, ароматизирани млека и др.).

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply